måndag 23 april 2012

Mina åsikter om hjälmanvändning

Jag tycker såhär, är man över 18 och har sin häst hemma i skogen så får man bestämma helt själv om man ska rida med hjälm eller inte. Däremot så rider du på en anläggning där det finns barn och andra så tycker jag att man ska ha hjälm. Bedrivs ridskola på anläggningen så är det väl i princip alltid hjälmkrav. Oavsett om du själv tycker det eller inte så är du alltid en förebild för yngre ryttare. Samma sak gäller om du har en blogg eller är offentlig på internet på andra sätt, till exempel Facebook eller liknande. Där tycker jag inte det är okej att lägga ut bilder när du rider utan hjälm, oavsett hur många läsare du har. För någon av alla dessa läsare ser upp till dig på ett eller annat sätt.

Något som jag tycker är riktigt bra är att fler och fler elitryttare väljer att rida med hjälm. Och fler och fler dressyrryttare väljer att byta ut hatten mot hjälm på tävling vilket jag tycker de ska ha en stor eloge för.

Nu för tiden kan man inte heller klaga på att det är för varmt eller för oskönt att sätta på sig en hjälm för det finns så många olika modeller att välja bland. Jag rider i en Uvex Active nu på träning och den är så luftig och lätt att det knappt känns att man har en hjälm. Tror faktiskt jag kommer att tävla i denna i sommar också. Trots att jag har en jättefin annan från Charles Owen. Men den är långt ifrån lika skön..


// Stina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar