söndag 22 april 2012

En bra tränare

Tänkte skriva lite åsikter om vad jag tycker är en bra tränare.

Nu har jag varit så himla bortskämd på denna biten hemma då jag haft en väldigt engagerad tränare. Eftersom vi alltid haft hästarna i samma stall så har man kunnat rida tillsammans med henne och hon har då alltid sagt hur det ser ut och vad man ska tänka på. Så ett tag när jag hade ponny red vi tillsammans i stort sett varje dag. Och att varje dag ha någon som säger lite småsaker nu och då gör att man utvecklas extremt mycket.

Hon har även kört mig en hel del på tävlingar och vi har även åkt på tävlingar tillsammans och hon har ju alltid stått på framridningen och hjälpt till. Samt hjälpt till med träningsupplägg och så.
Och eftersom vi stått i samma stall har man kunnat fråga henne om precis allt från skötsel till ridning.

Sen att hon är riktigt duktig både som tränare och ryttare gjorde ju inte saken sämre. Utan Ingela vore jag helt klart inte där jag är idag. Utan hon har väl i princip lärt mig allt jag kan om ridning.

Så nu är man ju kanske lite kräsen när man ska välja en ny tränare.. Men jag tror ju att jag har hittat en som motsvarar mina krav och förväntningar.


En bra tränare tycker jag ska vara rätt hård, men inte otrevlig. Men om jag har lite respekt för en tränare så rider jag mycket bättre.
Man ska få både bra och dålig kritik. Jag vill inte ha någon mesig tränare som säger att allt är bra. Självklart vill jag veta vad som är bra, men jag vill även veta vad som är dåligt och HUR jag ska göra för att göra det bra istället. Hon/han ska vara bra på att förklara så man förstår.

Sen ska hon/han vara engagerad och vilja hjälpa ryttaren framåt, och man ska tillsammans sätta upp mål och göra en plan om hur detta ska genomföras samt uppföljning efter tävlingar om hur det gått, och hur man ska träna vidare för att bli ännu bättre, eller om man misslyckats med målet se över vad man behöver förbättra för att man ska lyckas nästa gång.


Vad tycker ni är viktigt hos en tränare?

 Jag och min förra tränare på en tävling.


//Stina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar