onsdag 18 april 2012

Att lära sig dressyrprogram

På lördag ska jag och Mira iväg och debutera på tävlingsbanan. Ska rida en LB:1 och LB:2.
Den förstnämnda red jag på programridningen i söndags så den kan jag ju, men den andra håller jag på att lära mig nu.
-
När jag tränar in program brukar jag först kolla hur dom går på stallbacken.com, där alla dressyrprogram finns uppritade.Sen går jag in på Youtube och kollar på en ritt där, gärna en som har runt 70%, och sen får man ju kolla så inte personen rider fel väg också så man lär sig fel..
-
Därefter brukar jag rita upp en ridbana och rita programmet till jag kan det. Förut använde jag papper och penna, men nu har jag laddat ner appen "My Dressage" till min iPhone. Det är som en ridbana där man kan rita programmet direkt i mobilen, och då kan man ju träna vart man än är. Helt perfekt!
-
Sen ser jag alltid till att rida igenom programmet någon gång hemma innan tävlingen. Då kan det vara bra att ha med sig någon som kan programmet, eller ha med sig telefonen så man kan gå in och kolla hur det var om man skulle glömma någon del.
-
När jag var mindre brukade jag även lägga ut papper med bokstäver på golvet, och sen sprang jag programmet, men nu för tiden är jag lite för lat för att göra så.. :-)
-
//Stina

6 kommentarer:

  1. Måste ha appen! Haha gjorde precis samma sak när jag var liten :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är verkligen superbra:) Tror den kostar 7 kr, men det är den värd:)

      Radera
  2. SV; Tackar! Ja det är hon, dock inte jag som rider på bilderna då ^^

    SvaraRadera